Неділля, 29.06.2025, 16:12
Вітаю Вас Гість | RSS
Главная | Каталог файлов | Зареєструватися | Вхід
Меню
Категории раздела
Мои файлы [4]
Вхід на сайт
Поиск
Друзі
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Сайт учителя української мови та літератури Гончаренко С.О.
    Главная » Файлы » Мои файлы

    Не, ні з різними частинами мови
    20.11.2014, 22:14

    Урок № 4

    Тема: Не і ні з різними частинами мови (узагальнення)

    Мета: поглибити знання учнів про написанням не і ні з різними частинами мови; формувати вміння членувати слова за будовою, визначати роль часток не і ні у реченнях; розвивати творчі вміння використання не і ні у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я та його  збереження.

    Правопис: написання не і ні з різними частинами мови.

    Внутрішньопредметні зв’язки:

    Синтаксис: уживання не і ні у реченнях, текстах і власних висловлюваннях.

    Культура мовлення: виразне читання речень із не і ні.

    Текст (риторичний аспект): використання не і ні для підсилення виразності мовлення.

    Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

    Перебіг  уроку

    І.  Організаційний момент.

    ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

    ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

    Гра «Дерево запитань»

    Учитель пропонує учням  «зірвати» листочок із запитанням (запитання учнів – зелений колір, запитання учителя – жовтий колір). 

    Запитання учителя:

    • Серед поданих слів оберіть частки: і, від, над, б, щоб, коло, в, будь-що, як, хай.
    • Запишіть речення, знявши дужки: (Ні)чого у світі я так (не)люблю, як саджати що (не)будь у землю, щоб проізростало, — любила проказувати мати.
    • Якого характеру надає частка ж у поданому реченні:  Я ж не хотів цього.
    • У поданому реченні знайдіть частки і дайте їм характеристику: «Творець — це, власне, той, хто здатен у вимірі теперішнього почути голос часу, який настане, і кристалізувати його в «непередбаченому слові» (О.Пахльовська).

    ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.

    Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»

     1. Згадати основні правила написання не зі словами разом, окремо, ні зі словами.

     2. Які випадки написання найлегші, не викликають розмірковувань, в них не допускаються помилки? (не з дієсловами пишеться окремо, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом, не з числівниками пишеться окремо).

     3. А які випадки викликають найбільші труднощі, спричиняють до розмірковувань, і здебільшого в них допускаються помилки? (слово немає, не з дієприкметниками, з прикметниками, прислівниками).

    -  Оці складні випадки і будуть об'єктом нашого опрацювання.

    Гра «Детективи»

    • Запишіть слова у такій послідовності: 1.Іменники; 2. Прикметники; 3.Дієслова; 4. Займенники.
    • Проаналізуйте написання поданих слів з частками не та ні.
    • Самостійно підберіть по 2 – 3 приклади до кожного правила.
    • Створіть схему «Частки не та ні з різними частинами мови» та перевірте зі схемою, поданою на дошці.

    Неук, невістка, ніхто, нікчемний, нівечити, не хворіє, не можна, не йде, не брат, несмачно, недописано, неабиякий, нерозумна, не співала, ніяк.

    Гра «Збери кошик»

    Учням пропонується записати якомога більше слів, що починаються з частки не.

    Робота у парах

    Один учень диктує іншому подані у картці слова. Другий учень якомога швидше їх записує . Перевірку здійснює той, хто читав завдання.

    Невістка, не сподіваються, не дозволити, недоброзичливо, неабихто, не один, ні слова, ні з чим, невдаха, не встигають, недочитати, неширокий, неабиякий, не шестеро, нікчемний, не виявивши, пісні не співані, не з'ясувавши,  незібраний урожай.

    Вправа «Буратіно»

    Мета: покращення кровообігу в судинах мозку, відпочинок очей.

    Учитель. Уявіть, що у вас довгий – придовгий ніс, як у Буратіно. Спробуйте із заплющеними очима «написати» кінчиком носа у повітрі своє ім’я. І ми побачимо у кого це вийде краще.

    Робота у групах

    Складання узагальнювальної таблиці: І група – не  і ні  пишеться разом з різними частинами мови, ІІ група - не  і ні  пишеться окремо з різними частинами мови. Кожна група записує у таблицю приклади до кожного правила.   

     

     

    Разом пишеться

    Слово без НЕ чи НІ не вживається

    Утворюється слово з новим значенням (щоб перевірити, умовно добираємо синонім без не)

    У складі префікса недо-, який означає дію, стан або якість у неповній мірі

    З дієприкметниками, якщо вони не мають при собі залежних слів

    У заперечно-му слові немає, якщо при ньому не може бути підмета

    Ні у заперечених займенни-ках та прислівни-ках

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Окремо  пишеться

    Коли в реченні є протиставлення (Усі частини мови)

    З числів-никами – завжди

    З дієприкметниками, якщо вони мають при собі залежні слова

    З дієприкметниками, якщо вони виступа-ють в ролі присудків

    Ні у заперечних займенни-ках та прислівни-ках, якщо відділене прийменни-ком

    З дієсловами та дієприслів-никами

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Творча робота

    Учням пропонується уявити, що  вони лікарі. Необхідно скласти для пацієнта перелік тих заходів та дій , які не можна виконувати під час хвороби на ГРВІ або грип, використовуючи частки не та ні з різними частинами мови.

    Послідовність розбору частки як частини мови

    1. Речення з часткою.

    2. Аналізована частка.

    3. Розряд за значенням, яке передає частка.

    4. Походження, будова.

    5. Особливості вимови та написання.

    Зразок розбору частки

    1. He буде у думах моїх ні мук, ні страждань, ні плачу (М. Рильський).

    2. Не — частка.

    3. Заперечна.

    4. Проста за будовою, непохідна.

    5. Не буде пишеться окремо, бо не з дієсловами пишеться окремо.

    V. Підсумок уроку

    Рефлексія.

     Продовжте фразу: «Добре розуміти написання не зі словами мені допомагає…» (усвідомлення правил, уміння перенести їх на конкретний приклад: слово, словосполучення чи речення, розуміння зв'язків у реченні)

    VІ. Домашнє завдання

    А. Вивчити правопис часток, виписати з енциклопедії народної медицини повідомлення про цілющі властивості квітки ромашки, частки підкреслити. Пояснити написання часток не та ні з різними частинами мови .

    Б.  Вивчити правопис часток, скласти твір-мініатюру «Як зберегти своє здоров’я», використовуючи  частки не та ні , що пишуться разом  та  окремо  з різними частинами мови

    Категорія: Мои файлы | Додав: admin
    Переглядів: 2702 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Коментарів: 0
    avatar
    Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2025