Неділля, 29.06.2025, 11:23
Вітаю Вас Гість | RSS
Главная | Каталог файлов | Зареєструватися | Вхід
Меню
Категории раздела
Мои файлы [4]
Вхід на сайт
Поиск
Друзі
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Сайт учителя української мови та літератури Гончаренко С.О.
    Главная » Файлы » Мои файлы

    В категории материалов: 4
    Показано: 1-4

    Сортировать по: Даті · Назві · Рейтингу · Коментарям · Завантаженням · Переглядам

    Урок у 7 класі

    Мои файлы | Переглядів: 2701 | Завантажень: 0 | Додав: admin | Дата: 20.11.2014 | Коментарі (0)

    Правопис часток разом, окремо і через дефіс для учнів 7 класу

    Мои файлы | Переглядів: 2484 | Завантажень: 0 | Додав: admin | Дата: 20.11.2014 | Коментарі (0)

    Тема: Розряди часток за значенням

    Мета: ознайомити семикласників з розрядами часток за значенням; удосконалювати вміння вичленовувати частки в реченнях, визначати їх роль і розряди за значенням у спонукальних та окличних реченнях; розвивати творчі вміння використання часток у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття гумору .

    Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

    Обладнання: мультимедійна дошка, презентація на тему «Розряди часток»,  виставка гумористичних  творів, вислови про гумористичні твори.

    Перебіг уроку

    І. Організаційний момент.

    Орієнтація. Емоційна готовність  учнів  до уроку

    «До успіху». —Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі, (можна оформити як девіз уроку):

    Не просто слухати, а чути.

    Не просто дивитися, а бачити.

    Не просто відповідати, а міркувати.

     Дружно і плідно працювати.

    ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

    ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

    Бесіда за запитаннями:

    1. Що називається часткою?

    2. Довести, що частка є службовою частиною мови.

    3. Яких відтінків частка надає реченню? Навести приклади.

     

    Перевірка домашнього завдання: одні учні читають тестові запитання з теми «Частка як частина мови», а інші дають відповіді.

    Спостереження над мовним матеріалом.

    • Прочитати текст. Визначити його основну думку. Проаналізувати речення за метою висловлювання. Поміркувати, з якою метою автор їх використовує?

    Гумореска Павла Глазового "Дідова притча"

    Ледаченького онука поучає дід:

    — Уставать раніше треба, довго спать не слід!

    Чув я притчу: встав раненько добрий молодець,

    Вийшов з хати, на дорозі бачить гаманець.

    — Що ж було,— онук питає,— в тому гаманці?

    — Звісно, що. Були там гроші, три карбованці.

    — Ну, а далі,— внук питає,— далі що було?

    — Молодець купив у лавці ковбаси кіло.— Внук розплакався:

    — Я буду іще довше спать! Ковбасу за чужі гроші соромно куплять...

    • Назвати частки і з’ясувати їх розряд за значенням. Яких відтінків вони надають спонукальним та окличним реченням?

    ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

    Розповідь учня (випереджальне завдання) за допомоги учителя про розряди часток за значенням

    • За значенням і вживанням (роллю в реченні) частки поділяються на модальні (фразові), заперечні й формотворчі.

    Модальні частки поділяються на кілька типів:

    • питальні: чи, хіба, невже, що за;
    • підсилювальні: аж, же, ж, би, б, то, таки, і;
    • стверджувальні: еге, отож, а також, так, авжеж;
    • вказівні: це, оце, то, ось, он, ото;
    • видільні: тільки, лише, же, ж, хоч(а), таки;
    • порівняльні: мов, немов, наче, неначе, як, майже, приблизно, мало, ледве не;
    • означальні: ледве, якраз, саме, просто, майже;
    • спонукальні: бодай, ну-бо, ну-но, годі;
    • заперечні: не, ні, ані.

    Заперечні частки не, ні, ані слугують для заперечення змісту цілого речення або окремої його частини. Частки не, ні можуть мати підсилювальне значення: Яке завдання не було б важке, вона завжди виконає. Не написав ні букви. Заперечна частка ні при повторенні виступає в значенні єднального сполучника: Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, нікого нема! (Т. Шевченко).

    Словотворчі й формотворчі частки слугують для творення:

    1) зворотніх дієслів: грається, повертається;

    2) неозначених займенників та прислівників: дехто, деколи, будь-що, хтось, колись;

    3) дієслів наказового способу (хай, нехай): Засяють хай всі свічі цехові (І.Кочерга);

    4) дієслів умовного способу (би, б): Сама б я з мечем полинула на бій… (І.Кочерга);

    5) найвищого ступеня порівняння прикметників і прислівників (най-): Найчистіша душа незрадлива (В.Симоненко).

    V. Виконання системи практичних завдань творчого характеру.

    Зорово-слуховий опорний диктант

    Учитель пропонує мовчки і уважно прочитати написаний на дошці текст, звернути увагу на орфограми, розділові знаки, щоб потім грамотно передати його на письмі.  Перед початком виконання письмової вправи проводиться бесіда, в ході якої повторюються певні правила, потім читають призначений для диктанту текст, здійснюють пунктуаційний чи граматико-орфографічний розбір.  Текст закривається й записується під диктовку .
     Після запису тексту можливі порівняння з оригіналами, обговорення допущених помилок.

    Від малого до старого —

    Всі ми любим щирий сміх.

    Із веселого й дурного

    Посміятися не гріх.

    Добрий сміх не б є, не мучить,

    Чим і бажаний для всіх

    Шанувальників своїх.

                                                                                     П. Глазовий

    Гра «Хто швидше?»

    Учням пропонується за 2-3 хвилини знайти у поданому тексті частки, визначити їх розряд.

    Хто такий Остап Вишня? Хто ця Людина, яка не може бути пересічною, адже вона дарувала іншим радість – радість світлу, сонячну, ту, яка здатна підтримувати людей у важкі часи, надавати їм сили.

    Він – лірик, сатирик і просто людина з іскрометним почуттям гумору. У чому ж полягає його ліричність? Та, мабуть, у його світосприйманні. Вишня не просто милувався українською природою, він зачаровувався нею. Коли я читаю його твори, мені здається, що він навіть розумів її. Його прикраси, душевно-ніжні ліричні відступи присутні майже в кожному його творі, в кожній усмішці. Це невеличкі за розміром уривочки, як промінчики весняного сонечка, зігрівають читача, а сам текст роблять світлішим та теплішим. Остап Вишня – сатирик. На жаль, про Вишню-сатирика відомо не так багато, як хотілося б.

    Але саме гумор Остапа Вишні є найцікавішою частиною творчості. Його гумор справді безсмертний, адже він примусив нас посміхнутися через стільки років. Більш за все мені сподобались ті усмішки Остапа Вишні, в яких описується життя та побут українського селянства. Цей гумор не злий, а добрий, теж самісеньки сонячний. Герої усмішок не соромляться своїх вад, але бажають стати кращими.

    Звичайно ж, найголовнішою заслугою Остапа Вишні є те, що він започаткував в українській літературі жанр усмішки. Він змушував людей посміхатися, відчувати себе щасливими, незважаючи на все те, що коїться навкруги. А чи не є це найголовнішою заслугою будь-якого письменника?

    • Виписати з тексту 5 словосполучень, розібрати їх. Пригадати, які поєднання слів не бувають словосполученнями.
    • Зробити фонетичний розбір виділеного слова.

    Вправа «Моє завдання – для тебе»

    Учні самостійно складають завдання з теми «Частка як частина мови. Розряди часток за значенням». Учні обмінюються один з одним завданнями, виконують їх, а потім віддають на перевірку тому, хто складав завдання.

    Вправа «Прокоментуй вислів»

    Учні обирають один із запропонованих висловів, коментують їх. Знайти у висловах частки, визначити їх розряд.

    1. У дім, де сміються, приходить щастя. (Японська приказка.)

    2. Гумор — велика сила.

    3. Веселий сміх — здоров'я.

    4. Смішного боятися — правди не любити.

    5. Сміятися не гріх над тим, що видається смішним.

    6. Усміхатися — це завжди трішки показувати зуби.

    7. Жарт місце має.

    8. Та нехай люди сміються — аби не плакали.

    VІ. Систематизація й узагальнення знань

    Подумати і дати відповідь:

    1. Назвати розряди часток за значенням. Навести приклади.

    2. Яку роль виконують частки у словосполученнях, реченнях?

    3. Коли вживаються модальні частки?

    4. З’ясувати вживання частки ні. Навести приклади.

    VІІ. Підсумок уроку.

    Продовжити речення : «На уроці я навчився (лась)…

    VІІІ. Домашнє завдання

    Повторити правила на С.256,скласти твір-мініатюру «Гумор у моєму житті», використовуючи частки.

    *Підготувати виступ «Використання часток у різних стилях мовлення».

    Мои файлы | Переглядів: 1473 | Завантажень: 0 | Додав: admin | Дата: 20.11.2014 | Коментарі (0)

    Тема: Частка як службова частина мови

    Мета: ознайомити учнів з частками та їх розрядами за значенням; удосконалювати уміння вичленовувати частки в реченні, пояснювати їх значення; розвивати усне й писемне мовлення учнів,  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного, відповідальність за його збереження та примноження.

    Тип уроку: засвоєння нових знань

    Обладнання: засоби мультимедіа, картки самопідготовки з теми «Частка як частина мови».

     

    Внутрішньопредметні зв’язки:

    Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, до складу яких входять частки; частки — синоніми та антоніми.

    Синтаксис: уживання часток у реченнях.

    Культура мовлення: виразне читання речень із частками.

    Текст (риторичний аспект): використання часток для підсилення виразності мовлення.

    Міжпредметні зв’язки: використання часток як виражального засобу в художніх творах (література).

     

    Перебіг уроку

    І. ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ

         Орієнтація. Емоційна готовність  учнів  до уроку

    «Ланцюг довіри»

    • Для ефективнішої праці ми маємо більше довіряти  один одному, бачити те, що є у нас спільного.

    В учнях необхідно розвивати навички довіри. Дітям пропонується відшукати й назвати щось спільне із сусідом, утворюючи своєрідний ланцюг.

    II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок  семикласників.  Перевірка домашнього завдання.

    Робота на картках.

    Картка 1.  Списати речення, розкриваючи дужки. Підкреслити складні сполучники та пояснити їх правопис.
    1. Як (би) я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця золотим шляхом поплисти. 2. Ви щасливі, холоднії зорі, ясні, тверді, (не) наче з кришталю. 3. Як (би) я була зіркою в небі, я (б) не знала ні туги, ні жалю (З те. Лесі Українки). 4. На те й сокіл у небі, що (б) фазан не дрімав. 5. Ласкою більше зробиш, ні (ж) силою (Нар. творчість).

    Картка 2.  Складіть і запишіть по 2 речення зі сполучниками зате, проте, якби та однозвучними займенниками й частками за те, про те, як би.

    Картка 3. Переписати, вставляючи пропущені букви. Сполучники сурядності підкреслити однією лінією, сполучники підрядності – двома.

     Плуг годує, а бур...ян мордує. Лякали щуку, що в оз..рі втоплять. Якщо буд..ш ти трудитися, буде тобі чим ділит..ся. Хоч не красне, але власне. Як прийде туга, пізна..ш друга. Інд..к думав та у борщ п..пав.

    Лінгвістичне дослідження

    • Прочитайте вірш, визначте його тему. Поясніть значення природи у житті кожної людини. Знайдіть у поезії службові частини мови. Розкажіть, яку роль вони виконують у реченні.

    Любіть природу не як символ

    Душі своєї,

    Любіть природу не для себе –

    Любіть для неї.

    Вона – не тільки тема вірша

    Або картина –

    В ній є висоти незміримі

    Й свої глибини.

    ( М.Рильський)

    • Зробити морфологічний розбір виділеної частини мови (усно).

       IІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку   

    • Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку.
    • Якої мети ми з вами повинні досягти на уроці?(учні самостійно визначають мету уроку)

    Знати: лінгвістичні поняття і правила.

    Уміти:  знаходити в тексті частки,   розрізняти їх за походженням, способом уживання в реченні, за будовою, за значенням;  будувати речення, використовуючи різні частки.

    Визначити частини мови. Знайти у реченнях службові частини мови. З’ясувати, чим відрізняються самостійні частини мови від службових?

    1. У лісі народилося, в майстерні зробилося, а в руках -  плаче. (Сопілка) 2) Восени не в’яне, взимку не вмирає. (Ялинка або сосна). 3) І не вода і не суша, і човном не пропливеш, і ногами не підеш. (Болото). 4) Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця, голос тоненький, ніс довгенький, хто його уб’є, той кров свою проллє. (Комар) (Нар. творчість).
    2. Дібрати антоніми до виділених слів і скласти з ними речення. Визначити роль часток.
    3. Скласти дві-три власні загадки, використовуючи службові частини мови.

    IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

    Робота у парах

    - Розгляньте картки самопідготовки з теми «Частка як частина мови» та «Розряди часток за значенням», які підготували ваші однокласники. Що нового ви дізналися про цю частину мови з матеріалу, підготовленого вашим сусідом по парті?  Поділіться один з одним своїми мовними спостереженнями з цієї теми.

    - Співставте матеріал, поданий з теми «Частка як частина мови» у підручнику на С.256 з тим, що є у вас. Що нового ви дізналися?

    V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

    Розподільний диктант

    Учні розподіляють частки у колонки за розрядами у такій послідовності: 1 колонка – формотворчі, 2 колонка – заперечні, 3 колонка – модальні.

    Атож, хай, якраз, не , ні, би, лише, навіть, ані, ось, лишень, то, он, б.

    Лінгвістична задача

    Переписати речення, підкреслити члени речення. З’ясувати тип і стиль тексту.

    Весна йде та йде. Ось вже і небо голубе та чисте, і вода голуба , прозора.. Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються, садки зацвітають. Увечері десь тьохнув соловейко на клені. Кує зозуля на високій березі. Гуде бджола, мигтять білі метелики понад молодою травичкою. Хрущі літають гучливі. Якийсь гомін, гук якийсь чи з-під землі, чи з води, чи з неба!

     (Марко Вовчок)

    • Чи в усіх реченнях ви не підкреслили частки? Поясніть.
    • Зробіть усний синтаксичний розбір останнього речення.

    Лексико-орфографічна скринька

    Пояснити лексичне значення слів та їх правопис:

    Гомін, мигтять, тьохнув.

    Робота в групах

     І група виконує вправу з підручника С.257 впр.500.

    ІІ група повинна записати якнайбільше речень з формотворчими частками.

    ІІІ група повинна скласти твір-мініатюру на тему «Краса природи мого краю», використовуючи частки різних розрядів.

    VI. Підсумок уроку

    Рефлексія.

    • Що нового дізналися на уроці?
    • Що для вас було найцікавішим?
    •  Що для вас виявилося найскладнішим?
    • Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

    VIII. Домашнє завдання

    А. Вивчити правила С.256,  впр.501 виконати письмово.

    Б. Скласти  тестові запитання з теми «Частка як частина мови».

    * Випереджальне завдання «Розряди часток за значенням»

    Мои файлы | Переглядів: 1137 | Завантажень: 0 | Додав: admin | Дата: 22.09.2014 | Коментарі (0)

    Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2025